”Kamphundar”

Jag är inte en stor förespråkare av de så kallade kamphundarna. Jag tycker egentligen inte om dem. Men det beror inte bara på deras sinne utan lika mycket att jag inte gillar den typen av pälsar, huvuden och kroppar på hundar. Det är lika dant med t.ex. rottweiler för min del. Jag känner trevliga rottisar så det är inte raserna som det är fel på utan det är bara så att jag inte är förtjust i den typen av hundar.

Men jag tycker det ibland går lite väl till överdrift. Jag läste ett inlägg på ett forum och jag kommer faktiskt att citera hela inlägget. Det är från en liten ung tjej som har en Staffordshire Bullterrier. En mycket stabil och väluppfostrad hund. Hon har blivit utsatt för både det ena och det andra.

Hon skrev följande på vårt forum

Vi seriösa kamphundsägare
Ja…det är egentligen helt otroligt. Här sitter våra raser och klankas ner på, det har blivit en enorm hatkampanj de senaste veckorna från alla möjliga håll.
Jag märker det även ute. Onda blickar, föräldrar som drar in sina barn, byter sida om vi möts på gatan.
Ja…det är helt och hållet galet!

Vi bestämde oss för att bjuda in GP till en av våra träffar som vi håller i slottskogen med våra staffar. En annan staffägare ringde dit för att höra om de var intresserade att komma med på våran träff på lördag.
Till svar fick han att tyvärr kunde de inte göra det, ”då det inte hade hänt något”??? Hon sa sedan att han kunde höra av sig igen om hans kamphund eller någon annan av våra hundar hade bitit ihjäl en annan hund – IGEN. Så var hennes ord….

Snacka om trevligt bemötande. Och så arg och ledsen man blir.

Men….jag tänker då inte släppa dethär i första taget. Jag hoppas att fler staffägare är på idéen att starta en kampanj av något slag för våra raser, för det har vi talat om. Försöka synas mer, försöka få våran röst hörd i allt detta hat. Men det verkar inte lätt!

Tjejen är normalt emot benämningen kamphund som övergripande benämning på alla hundar av ”kamphundstyp” som det skrivs om i tidningarna. Dessa blandraser som föds upp och införskaffas av ej helt hundkunniga personer.

Massmedia verkar verkligen göra allt för att få rubriker och sälja tidningar. Inte vill de skriva fakta och riktigt korrekta artiklar. Nejdå, bara de får sälja och trycka stora svarta rubriker så är de glada – om det sedan är med sanningen överensstämmande bryr de sig inte om. Att sätta in en liten dementi eller rättelse några veckor senare långt bak och med små bokstäver tycker de räcker. De bryr sig inte om att de sprider falsifarium och skapar lynchstämning hos allmänheten.

Jag har också en tendens att ”dra alla över en kam”, men nog försöker jag att vara så öppen att jag vill ta reda på fakta och ha torrt å fötterna innan jag gör mig en bedömning och dömer ut en hel ras/blandras (även när det gäller människor).

Denna lilla tjej blev för ett tag sedan påhoppad av en kraftigt berusad karl som gjorde vad han kunde för att hennes hund skulle skälla eller anfalla. Han hade ett stort järnrör i handen och slog och hötte med det för att hunden skulle gå till anfall så att han kunde slå ihjäl den. Det var i alla fall det han stod och skrek åt tjejen. Nu stod hunden snällt bakom matte och väntade, gjorde ingenting. Det spelade ingen roll vad tjejen sa, karln släppte inte fram henne utan höll henne kvar på platsen. Folk som gick förbi tittade och fortsatte sedan. Ingen stannade och hjälpte henne. Först när hon brast i gråt sa mannens kompisar, en kvinna i gruppen, åt honom att sluta och strunta i det hela (ge faan i na nu).

Mannen hade det hela fullt klart för sig, han skulle inte åka fast för något bara han sa att hunden anföll först. Då hade han rättighet att slå ihjäl den sa han.

Det värsta, enligt tjejen, var att alla förbipasserande inte tog någon notis utan bara tittade och gick därifrån.

Hur flata är vi svenskar? Eller är hela mänskligheten fullständigt likgiltig inför brott och det andra utsätts för?

Kommentera

